WINTERKLAAR MAKEN 

Onderhoud en stalling voor het winterklaar
maken van jouw schip. 
 

WINTERKLAAR MAKEN SCHIP:
STALLING EN ONDERHOUD

Bij het winterklaar maken van een schip hebben we over het onderhoud en de winterstalling van een schip. Een schip of jacht heeft namelijk de meeste zorg nodig bij de voorbereiding op de wintermaanden. Wanneer de temperaturen dalen, komt het schip compleet stil te liggen. Dát is het moment dat de meeste aandacht en zorg nodig is. Denk aan een onderhoudsbeurt en motorbeurt, maar ook aan het vorstvrij maken van de watersystemen. Vervolgens moet het schip ergens overwinteren, zoals in de binnenstalling of buitenstalling van Jachtservice Willemstad.

Aftuigen

Bij de aftrap van het winterseizoen moet je ten eerste het schip aftuigen. Zeilen, huiken en buiskappen zijn namelijk erg gevoelig voor vorst en vocht. Maar ook de invloed van uv-straling, wind en sneeuw heeft een negatief effect op de levensduur van deze onderdelen. Door deze droog op te slaan in de winter, blijven ze zowel langer mooi als heel. Wij helpen bij het aftuigen van het schip en kunnen de zeilen aan boord opslaan. Ook brengen we indien nodig onderdelen naar een zeilmaker voor opslag, reparaties en/of reiniging. Een controle in de winter maakt dat je in het voorjaar meteen weer kan genieten van het vaarseizoen. Je hebt geen last van de grote drukte bij de zeilmakers, want alles is al geregeld.   

Vorstvrij maken

Dit is zo ongeveer het meest belangrijke element om een schip winterklaar te maken. Tijdens de vorstbescherming legen we het hele drinkwatersysteem, incl. leidingen, pompen, kranen en de buitendouche. De boiler tappen we af en zuigen we leeg, totdat er enkel lucht in het systeem achterblijft. We voegen daarentegen géén antivries aan het drinkwatersysteem toe, door de veelal negatieve bijeffecten. Boordtoiletten voorzien wij van speciale toilet-antivries die de interne rubbers beschermt. Alle huidafsluiters van o.a. de douche, fonteintjes en spelbakken worden waar mogelijk doorgeblazen met lucht. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan voegen wij antivries toe. Bilgepompen voorzien wij enkel van antivries wanneer nodig. Het koelsysteem van de motor en een evt. generator met alle koelwaterafsluiters voorzien wij altijd van antivries, zodat ook deze geheel worden beschermd. 

Onze antivries is geheel biologisch, afbreekbaar en veilig voor de natuur.
Deze bevat geen vervuilende chemicaliën die schadelijk zijn voor mens en milieu. 
 

Motorbeurt

Om van vele zorgeloze vaaruren te genieten is goed motoronderhoud essentieel. Zo is de levensduur van een impellor bijvoorbeeld beperkt en kan je deze het best eens per jaar vervangen. Ook als deze maar weinig motoruren draait! Daarom raden wij aan om het schip jaarlijks een motorbeurt te geven. Bij een standaard motorbeurt vervangen we niet alleen de olie, filters en impellor, maar we checken ook de aandrijfriem en vervangen die indien nodig. Ten slotte onderwerpen we de gehele motor en alles in het motorruim aan een grondige uitwendige visuele inspectie. Mochten we bijzonderheden constateren, dan melden wij deze direct. Vervolgens helpen we bij het bieden van een passende oplossing.

Kachelonderhoud

Dieselkachels aan boord hebben af en toe wat aandacht nodig. Doordat we ze veelal onregelmatig gebruiken, vallen storingen pas vaak op als het te laat is. Oftewel, op het moment dat je deze wil gebruiken. Laat dus tijdig het systeem nakijken, zodat je niet voor ongewenste verrassingen komt te staan. Zo kan je ook in het frisse voorjaar heerlijk gebruik maken van jouw schip. Je kan rekenen op behaaglijke warmte!   

ANTIFOULING

Wanneer je schip het water uitgaat, kunnen we naast het poetsen van de romp ook antifouling aanbrengen. Dit is een speciale verf voor het onderwaterschip om de aangroei van mosselen, zeewier en algen tegen te gaan. Wanneer je deze aangroei niet bestrijdt, kan de kwaliteit van het schip in snelle vaart achteruitgaan. Het beste is om de antifouling eens in de twee tot drie jaar aan te brengen, om het onderwaterschip voldoende te beschermen. Voordat we een nieuwe verflaag aanbrengen, verwijderen we eerst de vorige verflaag. Zo voorkomen we het stapelen van verf. 

OPOFFERINGSANODES PLAATSEN (TEGEN EROSIE)

In het water is er sprake van elektrolyse aan het onderwaterschip. Dit geldt voornamelijk voor schipeigenaren met een schip van aluminium of staal, maar ook andere schepen kunnen hiermee te maken krijgen. Elektrolyse staat voor elektrische stroompjes die door het water lopen, die uiteindelijk de materialen van het schip kunnen aantasten. Dit gebeurt wanneer er twee elektrisch verbonden metalen zich in een geleidende vloeistof bevinden (het water). Deze elektrolyse veroorzaakt corrosie, oftewel: de metalen gaan roesten of worden aangetast. Essentiele onderdelen zoals de propeller kunnen hierdoor roesten en kapotgaan.   

 

Om deze erosie voor te zijn plaatsen we opofferingsanodes. Dit zijn blokjes metaal die wij aan het onderwaterschip bevestigen, die zachter zijn dan de metalen van het schip. De blokjes dienen als ‘opoffering’ en worden eerder ‘opgevreten’ dan het schip zelf. Hierdoor blijven de metalen van het schip zelf in goede staat. Jachtservice Willemstad plaatst en vervangt de blokjes, zodat jouw schip altijd voldoende bescherming heeft tegen erosie.  

Winterstalling binnen

Een schip kan prima overwinteren in het water of in onze buitenstalling. Toch begrijpen we eigenaren die het allerliefst hun jacht of schip in een verwarmde binnenstalling willen stallen. Daarom hebben wij een afgesloten hal voor het stallen van de schepen, waar de temperatuur standaard tien graden is. Op deze manier blijft het schip netjes, schoon en vooral beschermd tegen vorst. Het schip hoeft dus ook niet vorstvrij te worden gemaakt. Deze binnenstalling is enkel bedoeld voor een lange termijn winterstalling.   

 

Let op! Ook deze stallingsplaatsen zijn beperkt. Vraag dus snel jouw plek aan, om jouw schip te garanderen van een verwarmde binnenstalling.  

Winterstalling buiten

Schepen kunnen prima in het water overwinteren, míts ze goed beschermd zijn. Toch vinden veel eigenaren het prettiger om hun schip op de kant te laten overwinteren. Dit geeft gelijk de mogelijk om eventueel nodige klussen aan het onderwaterschip te (laten) doen. Daarnaast hoef je hierdoor gedurende de winter niet meer naar het schip om te kijken, ongeacht de weersvoorspellingen. Verzekerd zijn van een plekje in onze buitenstalling voor de winter? Vraag dan snel jouw plek aan. Onze stallingsplaatsen zijn beperkt!   

 

Afmeren

Blijft het schip gedurende de winter in het water liggen? Zorg dan dat je het schip deugdelijk afmeert. Kies bij voorkeur voor dikkere landvasten. Bescherm ze op de schuurplekken en zorg voor voldoende springen om de boot vrij te houden van de steiger. Maak ook zeker gebruik van de ringen op de glijdstangen van de palen, zo kan het schip vrij meebewegen met het water. Zeker in de winter zijn er dagelijks zeer grote verschillen in de waterstanden!  

 

Natuurlijk kunnen wij het schip ook voor je afmeren, zodat je hier niet voor naar de haven hoeft te komen. Neem contact met ons op en wij regelen het graag.  

Aftuigen

Bij de aftrap van het winterseizoen moet je ten eerste het schip aftuigen. Zeilen, huiken en buiskappen zijn namelijk erg gevoelig voor vorst en vocht. Maar ook de invloed van uv-straling, wind en sneeuw heeft een negatief effect op de levensduur van deze onderdelen. Door deze droog op te slaan in de winter, blijven ze zowel langer mooi als heel. Wij helpen bij het aftuigen van het schip en kunnen de zeilen aan boord opslaan. Ook brengen we indien nodig onderdelen naar een zeilmaker voor opslag, reparaties en/of reiniging. Een controle in de winter maakt dat je in het voorjaar meteen weer kan genieten van het vaarseizoen. Je hebt geen last van de grote drukte bij de zeilmakers, want alles is al geregeld.   

Vorstvrij maken

Dit is zo ongeveer het meest belangrijke element om een schip winterklaar te maken. Tijdens de vorstbescherming legen we het hele drinkwatersysteem, incl. leidingen, pompen, kranen en de buitendouche. De boiler tappen we af en zuigen we leeg, totdat er enkel lucht in het systeem achterblijft. We voegen daarentegen géén antivries aan het drinkwatersysteem toe, door de veelal negatieve bijeffecten. Boordtoiletten voorzien wij van speciale toilet-antivries die de interne rubbers beschermt. Alle huidafsluiters van o.a. de douche, fonteintjes en spelbakken worden waar mogelijk doorgeblazen met lucht. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan voegen wij antivries toe. Bilgepompen voorzien wij enkel van antivries wanneer nodig. Het koelsysteem van de motor en een evt. generator met alle koelwaterafsluiters voorzien wij altijd van antivries, zodat ook deze geheel worden beschermd.  

Onze antivries is geheel biologisch, afbreekbaar en veilig voor de natuur. Deze bevat geen vervuilende chemicaliën die schadelijk zijn voor mens en milieu.  

Motorbeurt

Om van vele zorgeloze vaaruren te genieten is goed motoronderhoud essentieel. Zo is de levensduur van een impellor bijvoorbeeld beperkt en kan je deze het best eens per jaar vervangen. Ook als deze maar weinig motoruren draait! Daarom raden wij aan om het schip jaarlijks een motorbeurt te geven. Bij een standaard motorbeurt vervangen we niet alleen de olie, filters en impellor, maar we checken ook de aandrijfriem en vervangen die indien nodig. Ten slotte onderwerpen we de gehele motor en alles in het motorruim aan een grondige uitwendige visuele inspectie. Mochten we bijzonderheden constateren, dan melden wij deze direct. Vervolgens helpen we bij het bieden van een passende oplossing.   

Antifouling

Wanneer je schip het water uitgaat, kunnen we naast het poetsen van de romp ook antifouling aanbrengen. Dit is een speciale verf voor het onderwaterschip om de aangroei van mosselen, zeewier en algen tegen te gaan. Wanneer je deze aangroei niet bestrijdt, kan de kwaliteit van het schip in snelle vaart achteruitgaan. Het beste is om de antifouling eens in de twee tot drie jaar aan te brengen, om het onderwaterschip voldoende te beschermen. Voordat we een nieuwe verflaag aanbrengen, verwijderen we eerst de vorige verflaag. Zo voorkomen we het stapelen van verf. 

Winterstalling binnen

Een schip kan prima overwinteren in het water of in onze buitenstalling. Toch begrijpen we eigenaren die het allerliefst hun jacht of schip in een verwarmde binnenstalling willen stallen. Daarom hebben wij een afgesloten hal voor het stallen van de schepen, waar de temperatuur standaard tien graden is. Op deze manier blijft het schip netjes, schoon en vooral beschermd tegen vorst. Het schip hoeft dus ook niet vorstvrij te worden gemaakt. Deze binnenstalling is enkel bedoeld voor een lange termijn winterstalling.   

Let op! Ook deze stallingsplaatsen zijn beperkt. Vraag dus snel jouw plek aan, om jouw schip te garanderen van een verwarmde binnenstalling.  

Winterstalling buiten

Schepen kunnen prima in het water overwinteren, míts ze goed beschermd zijn. Toch vinden veel eigenaren het prettiger om hun schip op de kant te laten overwinteren. Dit geeft gelijk de mogelijk om eventueel nodige klussen aan het onderwaterschip te (laten) doen. Daarnaast hoef je hierdoor gedurende de winter niet meer naar het schip om te kijken, ongeacht de weersvoorspellingen. Verzekerd zijn van een plekje in onze buitenstalling voor de winter? Vraag dan snel jouw plek aan. Onze stallingsplaatsen zijn beperkt  

OPOFFERINGSANODES PLAATSEN (TEGEN EROSIE)

In het water is er sprake van elektrolyse aan het onderwaterschip. Dit geldt voornamelijk voor schipeigenaren met een schip van aluminium of staal, maar ook andere schepen kunnen hiermee te maken krijgen. Elektrolyse staat voor elektrische stroompjes die door het water lopen, die uiteindelijk de materialen van het schip kunnen aantasten. Dit gebeurt wanneer er twee elektrisch verbonden metalen zich in een geleidende vloeistof bevinden (het water). Deze elektrolyse veroorzaakt corrosie, oftewel: de metalen gaan roesten of worden aangetast. Essentiele onderdelen zoals de propeller kunnen hierdoor roesten en kapotgaan.   

Om deze erosie voor te zijn plaatsen we opofferingsanodes. Dit zijn blokjes metaal die wij aan het onderwaterschip bevestigen, die zachter zijn dan de metalen van het schip. De blokjes dienen als ‘opoffering’ en worden eerder ‘opgevreten’ dan het schip zelf. Hierdoor blijven de metalen van het schip zelf in goede staat. Jachtservice Willemstad plaatst en vervangt de blokjes, zodat jouw schip altijd voldoende bescherming heeft tegen erosie.  

Kachel onderhoud

Dieselkachels aan boord hebben af en toe wat aandacht nodig. Doordat we ze veelal onregelmatig gebruiken, vallen storingen pas vaak op als het te laat is. Oftewel, op het moment dat je deze wil gebruiken. Laat dus tijdig het systeem nakijken, zodat je niet voor ongewenste verrassingen komt te staan. Zo kan je ook in het frisse voorjaar heerlijk gebruik maken van jouw schip. Je kan rekenen op behaaglijke warmte!   

Afmeren

 Blijft het schip gedurende de winter in het water liggen? Zorg dan dat je het schip deugdelijk afmeert. Kies bij voorkeur voor dikkere landvasten. Bescherm ze op de schuurplekken en zorg voor voldoende springen om de boot vrij te houden van de steiger. Maak ook zeker gebruik van de ringen op de glijdstangen van de palen, zo kan het schip vrij meebewegen met het water. Zeker in de winter zijn er dagelijks zeer grote verschillen in de waterstanden!  

Natuurlijk kunnen wij het schip ook voor je afmeren, zodat je hier niet voor naar de haven hoeft te komen. Neem contact met ons op en wij regelen het graag.  

JOUW SCHIP WINTERKLAAR MAKEN?

Heb je hulp nodig bij het aftuigen, vorstvrij maken of het onderhoud van jouw schip voor de winter? En wil je ook direct een plekje bemachtigen in onze binnen- of buitenstalling? Neem dan contact met ons op. Wij maken jouw schip weer winterklaar.